|
|
|
Är det ett 2kanals steg? Vad är det för steg?
2 kanals steg (i normal prisklass) klarar oftast bara 2ohm!!
Det brukar stå nåt liknande detta:
2x130wrms 4ohm
2x180wrms 2ohm
1x360wrms 4ohm... (vilket egentligen är 2ohm per kanal, varför dom skriver 4ohm är att man bara brukar lasta en 4ohms bas) Steget mår inge bra om du lastar på en 2ohms bas.
Tar du en 4ohms spole och bryggkopplar på ett 2kanals steg så kommer steget uppfatta det som 2ohm per kanal, kan altså inte lastas ner mera än så!
Kopplar du 2st 4ohm spolar parrarelt, så kommer lasten att bli 2ohm, kopplar du in det på ett bryggat 2kanals steg så kommer lasten att bli 1ohm per kanal, inget du vill göra på ett 2ohm stabilt steg! , Det kan funka, ett tag. Eller hur länge som helst, men de finns inga som helst garantier på att det kommer att göra det!. Det bästa du kan göra är att seriekoppla spolarna på basarna och koppla in varsin bas på varsin kanal på steget, då blire 4ohm totalt, vilket steget klarar!
Hade det varit ett monoblock hade det varit annorlunda. Själv har jag en 12" med dubbla 4ohmsspolar, går perfekt att parrarellkoppla dom in på mitt monoblock till 2ohm,men när jag körde basen med mitt 2kanals steg så fick jag lov att köra en spole per kanal!
Dumt o chansa kanske!
MVH Erik.
|